30 اکتبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در ژورنال Medicine اثر بالینی خوب دگزامتازون را بر بیماران دیابتی مبتلا به کتواسیدوز (DKA) که با پانکراتیت حاد (AP) وضعیتشان پیچیده شده است، نشان داد.

این مطالعه نشان داد که دگزامتازون سطوح شاخص هایی مانند تری گلیسیرید، آمیلاز سرم، کتون ادرار، گلوکز ادرار، نیتروژن اوره، کلر سرم، سدیم سرم، پتاسیم سرم، pH، و قند خون وریدی را بهبود می بخشد، خطر مرگ را کاهش داده و علائم بالینی این بیماران را بهبود می بخشد. همچنین با درجه خاصی از ایمنی همراه است.

کتواسیدوز دیابتی، یکی از شایع ترین عوارض در بیماران دیابتی است. معمولاً علائم بالینی DKA به صورت تشدید تشنگی و پلی دیپسی، درد شکم، استفراغ و کما ظاهر می شود. پانکراتیت حاد یکی از شایع ترین عوارض برای بیماران DKA است و علائم بالینی عمدتاً به صورت درد شکمی، تب و استفراغ ظاهر می شود. در حال حاضر، بررسی درمان موثر برای کتواسیدوز دیابتی پیچیده شده باAP ، ضروری است.

از نظر بالینی، گلوکوکورتیکوئیدها عملکرد گسترده و پیچیده ای دارند. دوزهای فیزیولوژیکی گلوکوکورتیکوئیدها عمدتاً مسئول تنظیم متابولیسم قند، چربی و پروتئین هستند. در حالی که دوز فوق فیزیولوژیک (دوز فارماکولوژیک) نقش ضد ویروسی، ضد التهابی، ضد ایمنی و ضد شوک دارد.

دگزامتازون، از گروه دارویی گلوکوکورتیکوئیدها است. دکتر Junfeng He، از گروه اورژانس بیمارستان مردمی Wuxi وابسته به دانشگاه پزشکی نانجینگ در چین و همکارانش، با کاوش در اثربخشی بالینی دگزامتازون، هدفشان ارائه یک مبنای بالینی برای درمان کتواسیدوز دیابتی بود که با پانکراتیت حاد پیچیده می شود.

این مطالعه شامل 106 بیمار DKA مبتلا به AP بود که از سال 2020 تا 2022 در این بیمارستان بستری شدند. آنها به طور تصادفی به یک گروه مطالعه (53 نفر) و یک گروه دارونما (53 نفر) تقسیم شدند.

به بیماران گروه مورد مطالعه دگزامتازون داده شد و بیماران گروه دوم با دارونما درمان شدند. سپس مقایسه ای بین دو گروه در تغییرات شاخص های آزمایشگاهی و علائم بالینی قبل و بعد از درمان و همچنین عوارض جانبی پس از درمان انجام شد.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· از نظر اطلاعات کلی بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت، که نشان دهنده ی قابل مقایسه بودن، بیماران دو گروه است.

· قبل از درمان، شاخص های آزمایشگاهی و علائم بالینی بین 2 گروه تفاوت معنی داری نداشت.

· پس از درمان، در مقایسه با گروه دارونما، بیماران در گروه مطالعه سطوح پایین تری از شاخص هایی مانند قند خون تصادفی وریدی، سدیم سرم، کلر سرم، گلوکز ادرار، نیتروژن اوره، کتون ادرار، آمیلاز سرم و تری گلیسیرید و سطوح بالاتر PH و پتاسیم سرم را با تفاوت آماری معنی‌دار نشان دادند.

· بیماران گروه مورد مطالعه از نظر علائم بالینی مانند تهوع، درد شکم، استفراغ، پلی اوری، پلی دیپسی، اسهال، اختلالات هوشیاری و افت فشار خون یا شوک به طور قابل توجهی بهبود یافتند.

· احتمال بروز عوارض جانبی در گروه مورد مطالعه پس از درمان بسیار کمتر از گروه کنترل بود (17.0% در مقابل 58.5%)

بر اساس این یافته‌ها، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که دگزامتازون ارزش استفاده در درمان کتواسیدوز دیابتی که با پانکراتیت حاد پیچیده و عارضه دار شده است را دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/dexamethasone-potential-treatment-for-diabetic-ketoacidosis-complicated-with-acute-pancreatitis-119506